Výchovná poradkyně
Výchovná poradkyně školy:
Mgr. Lenka Gromanová
Konzultační hodiny ve škole: úterý 12:45 – 13:30 h (nebo kdykoliv po telefonické domluvě)
Telefon: +420 777 994 772
E-mail: gromanova@8zsmost.cz
Kancelář: 2. patro - třída 9. A (naproti výtahu), popř. kabinet přírodopisu (také 2. patro)
Termíny přijímacích zkoušek na střední školy a konzervatoře ve školním roce 2023/2024
Vážení rodiče, milé děti, níže naleznete aktuální informace Ministerstva školství ČR k přijímacímu řízení na střední školy, Je však třeba vzít v potaz, že v současných dnech se projednává návrh změn a že nakonec bude přijímací řízení organizováno jinak. O všech změnách Vás budeme informovat.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanovilo termíny konání jednotné přijímací zkoušky.
Jednotná přijímací zkouška, jež se koná formou písemného testu ze vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura a písemného testu ze vzdělávacího oboru Matematika a její aplikace ve dvou termínech, je stanovena v řádném termínu na dny:
Čtyřleté obory vzdělání, včetně nástavbového studia:
- 1. termín: pátek 12. dubna 2024
- 2. termín: pondělí 15. dubna 2024
Obory šestiletých a osmiletých gymnázií:
- 1. termín: úterý 16. dubna 2024
- 2. termín: středa 17. dubna 2024
Jednotná přijímací zkouška v náhradním termínu je stanovena pro všechny uvedené obory vzdělání na dny:
- 1. termín: pondělí 29. dubna 2024
- 2. termín: úterý 30. dubna 2024
Celé znění pokynu MŠMT naleznete zde:
https://www.cermat.cz/files/files/2023_-_Sdeleni_o_terminech_2.pdf
Informace k návrhu elektronizace přijímacího řízení na střední školy - zatím není schváleno, jedná se pouze o návrh
Součástí legislativních úprav je navýšení počtu přihlášek ze dvou na tři (popř. až pět v případě podávávání přihlášek do oborů vzdělání s talentovou zkouškou) a jejich prioritizace, resp. stanovení pevného pořadí na přihlášce dle volby uchazeče. Díky digitalizaci procesu přijímání bude tímto způsobem každý uchazeč přijat pouze do jedné školy, a to do té, ve které uspěl a byla u něho více preferovaná, a zároveň s tím odpadne odevzdávání zápisových lístků do škol, kam byl uchazeč přijat.
Digitalizace přijímacího řízení na střední školy přinese tyto hlavní změny
- Evidence všech přihlášek, jak do maturitních oborů, tak nematuritních v jednotném informačním systému.
- Možnost podat v 1. a ve 2. kole přihlášky až do 3 oborů vzdělání (až 5 v případě podání 2 přihlášek do oborů vzdělání s talentovou zkouškou), toto se bude týkat oborů vzdělání s maturitní zkouškou i nematuritních oborů.
- Změnu některých termínů souvisejících s přijímacím řízením do středních škol, zejm. jde o termín pro podávání přihlášek do oborů středního vzdělání bez talentové zkoušky, který je stanoven do 20. února 2024; dále pak termíny pro konání školních přijímacích zkoušek a termín pro vyhlášení výsledků přijímacího řízení. Konkrétní harmonogramy a termíny budou součástí připravované metodiky. V roce 2024 bude možné podat přihlášku nejdříve od 1. února, v letech následujících to bude možné, jakmile školy zveřejní svá kritéria.
- Podat přihlášky bude možné plně elektronickou formou s ověřením zákonného zástupce (nebo zletilého uchazeče) prostřednictvím Identity občana. Elektronická forma přináší zjednodušení administrativních procesů všech účastněných stran. Dále bude umožněno podat přihlášky listině s podporou elektronického systému nebo jen v listinné podobě na tiskopisu.
- Zachování 2 pokusů možnosti konat testy JPZ. Nově budou mít 2 pokusy i uchazeči, kteří se hlásí pouze na jeden maturitní obor.
- Školní část přijímacích zkoušek bude skládána v průběhu delšího období, a to i před konáním JPZ.
- Systém bude bezprostředně po vyhodnocení výsledků přijímacích zkoušek (JPZ a školní části) na základě prioritizace přiřazovat uchazeče ke konkrétním oborům vzdělání do konkrétních škol.
- Principy konání druhého kola přijímacího řízení jsou nastaveny podobně jako kolo první, a to včetně jednotných termínů a povinnosti zohlednit v rámci kritérií pro přijetí JPZ. V rámci druhého kola je povinně aplikován výsledek JPZ z kola prvního.
- V případě, že uchazeč nebude chtít nastoupit do určené školy, bude mít možnost v dané škole podat „vzdání se“ svého místa a zúčastnit se následujících kol přijímacího řízení.
- Třetí a další kola již jednotně nejsou stanovena, je ponecháno v kompetenci ředitelů škol (informační systém zde plní pouze formu registrační kontrolní).
Něco málo z legislativy:
Pracovní náplň výchovného poradce ve škole:
(Zpracováno dle Vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních)
Výchovný poradce je odpovědný řediteli školy.
Metodická a informační činnost
- Metodicky usměrňuje a sjednocuje diagnostickou činnost třídních učitelů a poskytuje jim obsahovou a metodickou pomoc.
- Uskutečňuje vlastní diagnostickou činnost u žáků, kteří ji vyžadují z výchovných, vzdělávacích, profesionálně orientačních, sociálních a jiných důvodů.
- Podává vedení školy návrhy a doporučení týkající se výchovy, prevence a nápravy problémů.
- Informuje rodiče a učitele o činnosti zařízení výchovného poradenství, o diagnostických ústavech, o možnostech využití jejich odborných služeb.
- Sleduje změny v právních předpisech týkajících se problematiky výchovného poradenství a seznamuje s nimi ostatní pedagogické pracovníky.
- Sám se vzdělává v oblasti nových a alternativních výchovných trendů, informuje o nich ostatní pedagogické pracovníky.
- Organizuje individuální porady s rodiči při řešení výchovných a výukových problémů žáků.
Žáci s výukovými a výchovnými problémy
- Pomáhá třídním učitelům při vyhledávání a sledování problematických a nadaných žáků.
- Pomáhá učitelům při shromažďování podkladů pro psychologická a speciální pedagogická vyšetření.
- Projednává s učiteli dodatečný odklad školní docházky, přeřazení žáka do jiného typu škol, užití slovního hodnocení.
- Podává návrhy na vyšetření v pedagogicko - psychologické poradně nebo ve speciálním pedagogickém centru na žáky s vývojovými a specifickými poruchami učení a chování, na žáky se smyslovým, tělesným nebo mentálním postižením.
- Projednává s rodiči souhlas k vyšetření v pedagogicko - psychologické poradně.
- Věnuje zvýšenou pozornost žákům s problémovým vývojem a rizikovým chováním.
- Podílí se na zpracování individuálního vzdělávacího programu a další dokumentace pro integrované žáky, pro žáky problémové (sociálně obtížně adaptabilní) i pro žáky ze složitých rodinných podmínek.
- Vede databázi integrovaných žáků, provádí kontrolu následných vyšetření.
- Soustřeďuje odborné zprávy o žácích v poradenské péči.
- Ve spolupráci s PPP zajišťuje rozhodnutí o integraci žáka.
- Ve spolupráci s vedením školy a pedagogickými pracovníky se podílí na výchovných programech zaměřených na nápravu problematických žáků.
Specifické oblasti
- Ve spolupráci s třídními učiteli sleduje žáky nadané a talentované, navrhuje další postupy pro žáky.
- Pomáhá při řešení konfliktních situací ve škole (rodiče-učitel, učitel-žák, žák-žák).
- Sleduje spolu s metodikem prevence projevy zneužívání návykových látek a ostatních sociálně patologických jevů (patologické hráčství, šikanování, vandalismus, brutalita, rasismus, kriminalita), navrhuje nápravná opatření.
- Zajišťuje s metodikem prevence koordinaci a spolupráci při osvětových a konzultačních akcích k problematice návykových látek a ostatních sociálně patologických jevů (zákonní zástupci, pedagogičtí pracovníci, odborníci).
- Spolupracuje s metodikem prevence sociálně patologických jevů.
- Spolu s vedením školy zajišťuje spolupráci s orgány státní správy, s orgány péče o dítě, sociálním kurátorem, sociálně právní komisí na ochranu dítěte, s Policií ČR, krizovým centrem.
Volba povolání
- Poskytuje poradenskou činnost pro rodiče, žáky a učitele při volbě povolání.
- Zjišťuje zájem žáků o studium ve středních školách, středních odborných učilištích, gymnáziích, víceletých gymnáziích, spolupracuje s třídními učiteli.
- Shromažďuje nabídky studia na SŠ,G , SOU a další informace o dalším studiu, zajišťuje styk se zástupci SŠ, spolupracuje s Úřadem práce, s PPP.
- Zodpovídá za správné vyplnění a včasné odeslání přihlášek a výstupního hodnocení žáků k dalšímu studiu.
- Podává pedagogické radě zprávu o žácích, kteří nedokončí povinnou školní docházku v základní škole a mají zájem studovat odpovídající učební obor, o žácích se změněnou pracovní schopností. Zajišťuje pro tyto žáky přihlášky a veškeré potřebné informace
- Zpracovává přehled o úspěšnosti žáků v přijímacím řízení.
- Poskytuje rodičům a žákům informace při odvolacím řízení.
- Podílí se na tvorbě tematického plánu vyučovacího předmětu volba povolání.
Pro žáky!
Využívej služeb výchovné poradkyně!
Výchovný poradce je tu od toho, aby ti pomáhal s problémy, které tě potkávají v učení, ve třídě nebo v životě vůbec. Výchovný poradce je jedna z možných cest k řešení. Navíc by ti měl pomoci s hledáním další školy, až budeš na téhle končit.
Přemýšlíš o těchto otázkách?
- Nezvládám nároky, které na mě klade škola?
- Zhoršil se můj školní prospěch?
- Mám problém v komunikaci se spolužáky, s rodiči, s učitelem, s kamarády, se sourozenci popřípadě s někým jiným?
- Mám pocit, že mi někdo ubližuje a nevím, co s tím?
- Nevím si rady sám se sebou?
- Nemám jasno ve volbě střední školy?
- Něco mě tíží a potřebuji si s někým o tom popovídat?
Přijď se poradit v konzultační hodiny, případně se můžeme domluvit individuálně na setkání v jinou dobu.
Schránka důvěry:
V přízemí, nad schodištěm, vpravo (anonymně)